Tre underbara veckor är snart över

Sista kvällen i Skottland. Det ska bli väldigt skönt att få komma hem, träffa familjen och Andreé och alla vänner. Men jag kommer sakna alla väldigt mycket här. De är så himla snälla och mysiga. Och alla fördomar jag hade innan, ingen stämmer. Det regnar inte alls speciellt mycket här, känns nästan som att det regnar mera hemma. Jag hade hört att Skottar är snåla, inte alls. De har skämt bort oss så himla mycket, skjutsar runt oss, bjuder oss på mat, tvättar våra kläder m.m. Jag hade inte hört något om skotsk bakning, det var lite som att det inte existerade. Men de kan visst baka, bara att de gör annorlunda mot hur vi gör. Men det de gör är ätligt det med.

Något som fascinerar mig är att det finns en bageriskola i Skottland, och det är inte många som har gått på den. De flesta har gått som lärlingar. Jag tycker att det är rätt häftigt, att bagerikunskapen går i arv, på riktigt. Det är häftigt, men jag skulle aldrig välja bort att lära mig i en skola. Man lär sig lite bredare då. Och det är så otroligt roligt! 

Det är ganska blandat, män och kvinnor. Ganska jämt fördelat. Men inne i bageriet är det rätt tungt arbete, och där är det nästan bara män. Kvinnorna är istället i konditoriet, diskar, städar, säljer m.m. 

De här tre veckorna har varit riktigt roliga, vi har träffat så många fantastiska människor, vi har fått lära oss en annan bagerikultur, ett annat sätt att göra och tänka på, lära oss att vi faktiskt kan använda oss av våran engelska. Det har varit en otrolig upplevelse och jag är så himla glad att jag valde att åka hit. Oförglömligt, och jag kommer komma tillbaka hit, det är ett löfte till mig själv.

Ouwi

Kommentarer

Skänk en kommentar till inlägget här:

Ditt namn?:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Den faktiska kommentaren:

Trackback
RSS 2.0