Halalmat i skolorna?

I den lokala gratistidningen Extra (Känns som att jag läst för mycket Extra just nu?) handlar insändarna om ifall muslimska barn ska få äta halalmat i skolan. En mamma tyckte att det är deras rättighet att få halal. Ett svar på den insändaren tyckte att barnen kan äta vegetariskt de dagar det inte är fisk. Jag tycker det är en intressant diskussion. Jag är inte så insatt i vad det betyder med att det är halal. Men det har något med slakten att göra, right? Mammans svar på insändaren var att det faktiskt finns lag på att det ska finnas halalmat, och att alla ska äta halalmat så blir allt bra.


Något av det svenskaste som finns, smörgåstårta

Visst, det skulle vara en enkel lösning att bara servera halal (och inte fläskkött gissar jag?). Visst, jag tycker att man ska acceptera alla som de är och alla får ha den tron den personen vill. Det är alltid prat om att man ska acceptera andras religioner och andras traditioner. Men det känns som att den tanken börjar gå lite långt. Det är klart att alla ska få ha sina religioner/traditioner. Men vart är svenskheten påväg att försvinna? Det är nästan så det känns som att folk tycker det är fel att vi vill fira jul, att vi har kvar våra traditioner med jul, påsk och midsommar. Att det är fel att vi inte tar till oss det här med fastan och allt annat. Men det här är Sverige, vi firar jul och midsommar. Har man kommit hit ska vi försöka acceptera er, men det är fortfarande Sverige och vi har våran tro och våra traditioner.

Det känns som att det blev ett väldigt konstigt inlägg det här. Känns som att jag låter väldigt invandrarfientlig. Nej det är jag inte. Jag tycker bara inte att våra svenskheter ska försvinna pga stor invandring.


Kommentarer
Postat av: Ida

Jag tror att halal betyder att man skär av halspulsådern på djuret och tömmer de på blod innan de är dött :S

2009-09-08 @ 07:02:45
URL: http://justanotherfool.blogg.se/

Skänk en kommentar till inlägget här:

Ditt namn?:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Den faktiska kommentaren:

Trackback
RSS 2.0