Kanelbullens dag

Har du ätit många kanelbullar? Jag har ätit alldeles för många idag. Så blir det när man bakar. Bullar är godast nybakta, så man måste ju äta så många man hinner. Höhö. Gjorde två kransar också. Dem fick jag mycket beröm för av pappa. Så jag känner mig duktig. Han skryter nästan dagligen om hur duktig han är på att klippa kransar, så jag känner mig stolt. Gjorde också olika sorters bullar. Snäckor, knutar och några som jag tror heter typ solskensbullar. Solskensbullarna ska man egentligen ha en klick vaniljkräm på i mitten, men jag skippade det.

Här kommer receptet, jag lovar pappas recept är några av de godaste bullar som finns!



Pappas bagarbullar (64 st)

1250 g vetemjöl
250 g margarin
250 g socker
500 g vatten
50 g sötjäst
5 g kardemumma
5 g salt

Bäst blir det om du har en degblandare med degkrok.  ca 210 grader ca 7-8 minuter i varmluftsugn. Något varmare i en vanlig.

Häll i vetemjölet i degblandaren, häll i alla ingredienser förutom vatten och jäst. Smula ner jästen i en del av bunken där det inte ligger salt eller socker. Häll på vattnet (som tas från kranen, så varmt som möjligt), inte direkt på jästen. Kör i gång blandaren på låg växel och låt den gå någon minut tills allt blandat sig. Höj sedan till två eller tre och låt gå 4 minuter eller mer.

Låt degen jäsa i ca 20 minuter. Ställ gärna bunken på spisen och sätt på ugnen så den står på ett någorlunda varmt ställe. Under tiden degen jäser kan du göra remonsen.

Lägg degen på ett bord och dela den i fyra delar. Kavla ut så mycket som möjligt, mest på längden. Bred på mycket remons, se till så det är ända ut i kanterna. Rulla ihop och kubba i 16 bitar och sätt på plåt. Lägg över en handduk och låt jäsa i ca 40 minuter. Gör likadant med alla fyra bitar.

Remons

1 dl varmt vatten
2 msk kanel

150 g margarin
150 g socker
150 g mandelmassa

Bäst blir det om du kan blanda den i en blandare med vinge.

Häll i vatten och kanel och blanda. Låt den gå på låg växel och häll i sockret och lägg i mandelmassa och margarin i småbitar. När det blandat sig, låt den gå minst 5 minuter på ganska hög växel.

Remonsen blir ganska rinnig, jag har inte testat men det går att minska mängden vatten. Så länge kanelen blandar sig går det bra. Funkar säkert med bara 0,5 dl.

Kommentarer

Skänk en kommentar till inlägget här:

Ditt namn?:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Den faktiska kommentaren:

Trackback
RSS 2.0