Skam

I Olas sommarprat från 2003 pratar han om skam. "Skam är det mest signifikativa beteendet för normala människor. Skam är det tecken vi normala människor utbyter för att försäkra varandra om våran tillförlitlighet. Vårt värde som mentalt fullt utrustade. Vår värdighet." "Att vara normal är att skämmas."

En stor del av hans sommarprat från 2003 handlar mycket om skam, värdighet och lust. Alla normala människor skäms. För att visa att vi är normala, för att visa att det går att lita på oss.
  Just nu går jag på gymnasiet, livsmedelsprogrammet. Det är något av det roligaste jag har gjort. Det är härliga människor, bra lärare och jag får hålla på med det jag en lång tid innan trodde att jag ville göra. Och att vara i bageriet, konditoriet och kallköket är verkligen något jag vill hålla på med! Ändå känner jag mig trängd, och instängd. Jag rättar mig in i ledet, får mina åsikter och tankar att vara som de andras för att inte uppröra någon, och skäms för de saker som kan ses som onormala.

För vissa kanske jag ser ut som en person som är lite smått galen, att jag gör precis som jag känner för. Kollar man noga, och från insidan är jag blyg, och livrädd för att inte bli accepterad. Men jag jobbar på det, jag jobbar på att verkligen vara en idiot. Kanske inte på det sätt jag trodde från början, ingenting slutar någonsin som man planerade från början, men en dag kommer jag vara en idiot.

Det finns en låt, som många kanske redan har förstått att jag lite halvt tänker på. Det kommer alltid vara den låten som jag anser vara världens bästa låt. Nämligen It Takes A Fool To Remain Sane. Den kommer alltid vara speciell för mig.


Kommentarer

Skänk en kommentar till inlägget här:

Ditt namn?:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Den faktiska kommentaren:

Trackback
RSS 2.0