Pengar



Jag sitter och lyssnar på Laasko och deras låt Norrköping. Just nu är jag besatt av den, lyssnar på den om och om igen. Det är något med den som gör att jag inte kan släppa den. Känns som att jag känner igen mig i den, även att jag inte gör det. Men den handlar om ungdomen, och alla känner nog igen sig i hur det känns att vara tonåring.

Iallafall i slutet av låten sjunger Markus;
I think we were about 17 when you said "money is gonna make me free"
You pulled your pants up, no more baggy jeans
No more football I'll go for the studies

Det är just det där "Money is gonna make me free" som jag började fundera över. Ofta känner jag att visst skulle livet vara lättare om jag hade mera pengar. För jag är en sån som gör slut på pengarna direkt utan att veta riktigt hur. Jag tror också att det skulle vara lättare ifall jag hade mera pengar. Men jag skulle inte bli gladare av det, jag skulle inte känna mig friare. För att jag ska känna mig glad och fri behövs det inte så mycket egentligen. Jag har gått och funderat på det här med pengar ett pra tag. och jag har kommit fram till att jag skulle vilja se hur världen skulle se ut om man tog bort alla pengar. Om alla började se på varandra som jämlikar och började dela med sig, att alla fick vad de behöver. Men det skulle nog inte gå, människan är självisk och skulle i första hand tänka på sig själv och roffa åt sig. Generellt. Inte sagt att alla är så. Men det är väl antaligen därför pengar har uppfunnits.

Kommentarer

Skänk en kommentar till inlägget här:

Ditt namn?:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Den faktiska kommentaren:

Trackback
RSS 2.0