Jesus Christ Superstar

För ett år sedan var jag i Malmö och såg Malmö Operans uppsättning av Jesus Christ Superstar. Med Ola Salo som Jesus och Patrik Martinsson som Judas. Det var så himla otroligt bra. Tillochmed jag satt nästan och grät i slutet. Vi hade bra platser, första raden på balkongen. Okej, coolare att sitta på parkett, men vi såg bra iallafall. Jag älskade allt med deras uppsättning. Allt från scenen till Olas översättning. Det är kul att de fick släppa musiken till sin uppsättning, särskilt eftersom den är liveinspelad. Men det hade varit ännu roligare med en dvd också.



Jesus Christ Superstar skrevs av Andrew Lloyd Webber och Tim Rice på 70-talet och är en rockopera, först fick de inte sätta upp den någonstans, utan spelade bara in musiken. Sedan satte de upp den i Los Angeles, om jag inte minns fel? Därefter flyttades den till broadway och blev senare film. Efter det har JCS satts upp otaliga gånger, och det finns åtminstone två filmer och många verisioner på musiken. Den filmen jag tycker är bäst är den första från 70-talet. Höjdpunkten är Herodes sång. Helt totalt underbar.




Kommentarer

Skänk en kommentar till inlägget här:

Ditt namn?:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Den faktiska kommentaren:

Trackback
RSS 2.0